منتدى مدرسة منشأة العمار الإعدادية

منتدى تربوي تعليمي يهتم بنواحي التواصل بين المعلمين وإدارة المدرسة من ناحية والطالب والمجتمع المحيط بالمدرسة من ناحية أخرى
 
الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  س .و .جس .و .ج  التسجيلالتسجيل  دخول  
التبادل الاعلاني
مدرستنا
المركز العلمي للكمبيوتر بالعمار
وحدة الدعم الفني بإدارة طوخ
الهيئة القومية لضمان جودة التعليم
بحـث
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
ازرار التصفُّح
 البوابة
 الصفحة الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 ابحـث

شاطر | 
 

 شوفتى يامصر هاااام جدا(بقلم \ايمان محمد)

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
ايمان محمد

avatar

عدد المساهمات : 274
تاريخ التسجيل : 25/10/2009
العمر : 22

مُساهمةموضوع: شوفتى يامصر هاااام جدا(بقلم ايمان محمد)   السبت فبراير 05, 2011 11:01 pm

الكود:
[code][b][u][b]شوفتى يامصر كام شاب متخرجيين
وكام سنة ع القهوة قاعدين
بيعانى من البطالة وقلة الشغل
ويوم عن التانى بيزداد علينا الحمل
والواحد عشان يصرف المعاش
فلوس عشان الرشاوى والاكراميات بتتحاش
عشان نجيب رغيف العيش نقف بالساعات
عشان رغيف العيش يقع بينا الخناقات
شوفتى الناس اللى فى العشوائيات
شوفتى الناس اللى بتركب العربيات وتسكن العمارات

انا مش قصدى انى اذكر الحاجات اللى زى دى فى بلدى فعلا فى حاجات كتير فى مصر مش كويسة لكن فى حاجات اكتر كويسة واحلى احنا زى مابنقول مصر فيها كذا وكذا وحش نفتكر بردو ان فيها حاجات كتير حلوة
نفتكر انها ادتنا كتير احنا مش نستنى لما حد يغيرنا لو ملقناش الفرصة نحاول نعمل حاجة نحاول نغير نفسنا
مافيش شغل مش نستنى نقوم نزرع ارضنا بايدنا عشان ناكل نفسنا ومش نمد ايدينا لحد ولا حد يتحكم فينا
ولا نخلى اى حاجة تاثر علينا احنا اعظم شعوب العالم واعظم بلد مش نفضل نقول مصر فيها كدب وغش وخيانة وتزوير شوفه هى اديتكو ايه هل انت عملت الواجب اللى عليك حاولت انك تصلح بلدك بايديك ماتستناش حد يغيرك دا المثل بيقول اسعى ياعبد وانا اسعى معاك انت سعيت ومالقتش التيجة سعيت ومالقتش ثمرة جهودك
مصر ليها عليك حق وزى ماذكرت فى الشعر اللى فات احاجات اللى فى بلدى بردو بقول ان مصر ام العالم وام الدنيا وام التاريخ وام الحضارة ونيلها مصنع الرجال وزى ماكتبت الشعر اللى فات بردو كتبت الشعر ده اتمنى ان مافيش حد يفهم كلامى غلط ونحاول نصلح بلدنا بايدينا

      وده الشعر

=========================================================
ياالى اتذكرتى فى القران
اول ماتولدنا لقينا الامان
حبك بيجرى فى دمنا وفى قلبنا
ولو هانديكى حقك مش كفاية عمرنا
يامصر يابلدى ياام الدنيا
ادفن فيكى كل العناصر الخاينة
ياالى مشينا تحت سماكى وكلنا من خيرك
ياالى مشينا على ارضك وشربنا من نيلك
فيكى لقينا الحب والامان
فيكى لقينا الدفئ والسلام
فيكى بقينا مسيحى مع مسلم
وماقدرش يفرقنا كل مجرم
فيكى اعظم شعوب الامم
يتجرح عشانك ويتحمل كل الالم
فيكى شعب يقول للظلم لاء
فيكى شعب اصيل وعلى حق
عيونا هاتفضل عليكى سهرانة
نيلك صنعنا ورجالة خلانا
لو هانموت عشانك بدل المرة الف
نموت ونكتب بدمنا تاريخك حرف حرف[/b][/code]
اتمنى ان تنال اعجابكم

[/b][/u][/left]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فاطمة طه
نائب المدير العام
نائب المدير العام
avatar

عدد المساهمات : 913
تاريخ التسجيل : 11/09/2009

مُساهمةموضوع: رد: شوفتى يامصر هاااام جدا(بقلم \ايمان محمد)   السبت فبراير 05, 2011 11:52 pm

نقدر نقول مولد صحفية ياايمان
بالتوفيق وفى انتظار المزيد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ايمان محمد

avatar

عدد المساهمات : 274
تاريخ التسجيل : 25/10/2009
العمر : 22

مُساهمةموضوع: رد: شوفتى يامصر هاااام جدا(بقلم \ايمان محمد)   السبت فبراير 05, 2011 11:59 pm

الكود:
شكرا ياابلة فاطمة وشكرا على تشجيع حضرتك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
شوفتى يامصر هاااام جدا(بقلم \ايمان محمد)
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى مدرسة منشأة العمار الإعدادية :: المنتدى العام :: المواضيع الهامة-
انتقل الى: